نویسنده: 5 0 61 تاریخ انتشار : 16 اردیبهشت 1403

دستاوردی بزرگ در پارک علم و فناوری گلستان؛

افزایش 15 تا 40 درصدی رشد محصول با تولید کودهای بیولوژیکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت «دانا زیست لوتوس» از واحدهای دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری گلستان برای نخستین بار در این استان به تکنولوژی نوین کاربرد کودهای زیستی دست یافت.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی در کشاورزی باعث بروز مشکلات روزافزون زیست‌محیطی و غذایی در کشور و سراسر کره زمین شده است و راه حل این مشکل استفاده از میکروب‌های مفید اعم از باکتری‌های PGPR ، قارچ‌های اندوفیت و مایکوریزا، جلبک‌ها و ... است.

در همین راستا شرکت دانش‌بنیان «دانا زیست لوتوس» با تولید کودهای بیولوژیک که شامل باکتری‌های پروبیوتیک است توانسته تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی ایجاد کند که در نهایت افزایش قابل توجه 15 تا 40 درصدی رشد محصولات و گیاهان را در پی خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین مزایای این کودها می‌توان به افزایش رشد و عملکرد گیاهان مختلف زراعی و باغی، افزایش انحلال‌پذیری فسفر در خاک، تثبیت نیتروژن، بهبود ساختار و افزایش حاصلخیزی خاک، مقاومت در برابر تنش‌های زنده از جمله بیماری‌ها و آفات، مقاومت در برابر تنش‌های غیرزنده از جمله شوری و خشکی، افزایش کمی و بهبود کیفی محصولات کشاورزی، کاهش مصرف نهاده‌های شیمیایی و افزایش سلامت خاک و محصول اشاره کرد.

گفتنی است کودها و سموم بیولوژیک تولید شده توسط این شرکت با انواع روش‌های آبیاری، محلول‌پاشی، بذرمال و ... قابلیت کاربرد دارد.