نویسنده: روابط عمومی 0 927 تاریخ انتشار : 25 اردیبهشت 1399

رئیس پارک علم و فناوری گلستان:

برای حرکت همه‌جانبه در مسیر علم و فناوری، به حمایت‌های ویژه شما نمایندگان منتخب استان نیازمندیم

رئیس پارک علم و فناوری گلستان با بیان اینکه مهم‌ترین راه غلبه بر تحریم‌ها در شرایط کنونی، تکیه بر حوزه دانش‌بنیانی و توان داخلی است، گفت: برای تغییر نگرش استان به حوزه علم و فناوری و حرکت همه‌جانبه در این مسیر، به حمایت‌های ویژه شما نمایندگان منتخب نیازمندیم.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری صبح امروز در نشست با مجمع نمایندگان منتخب استان در مجلس یازدهم با تأکید بر تغییر نگاه مسئولان به پارک علم و فناوری، اظهار داشت: باید زمینه حمایت از استارتاپ‌ها در استان فراهم شود تا بتوانند تولید ثروت کنند.

وی با اشاره به کمبود فضای کالبدی برای فعالیت پارک در استان افزود: 43 پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد که 642 هزار مترمربع فضای کالبدی دارند و 462 هزار مترمربع نیز از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است. با احتساب سرانه جمعیت در استان باید بیش از 14 هزار و 600 مترمربع فضای کالبدی داشته باشیم، اما اکنون فقط یکهزار و 600 مترمربع فضا داریم.

دکتر غفاری تاکید کرد: استان گلستان تنها استانی است که پارک علم و فناوری آن در مرکز استان هیچ جایی ندارد؛ ایجاد یک بستر در گرگان برای پارک علم و فناوری بسیار مهم است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت و ایجاد یک تحول اساسی در بودجه سالیانه پارک علم و فناوری استان، گفت: مجموع بودجه سالانه پارک علم و فناوری گلستان از میانگین بودجه سالانه سایر پارک‌ها در کشور بسیار پایین‌تر است؛ به گونه‌ای که از این حیث حتی در طراز پارک‌های درجه دوم کشور نیز قرار نداریم.

دکتر غفاری با اشاره به عدم بهر‌مندی پارک گلستان از ظرفیت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی کشور طی سال‌های گذشته، بیان داشت: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، رایزنی‌های متعدد با سرمایه‌گذاران و حمایت‌های ویژه اتاق بازرگانی گرگان، صندوق پژوهش و فناوری استان با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان راه‌اندازی شد است؛ این در حالی است که تا میزان 9 برابر مبلغ اولیه تشکیل صندوق می‌توانیم از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور اعتبار جذب و به صندوق تزریق نماییم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از فاز نخست کارخانه نوآوری شهر گرگان در نیمه دوم سال‌جاری، خاطرنشان ساخت: در شهر گرگان با حمایت‌های ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احداث یک کارخانه نوآوری با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد تومان آغاز شده که برای تکمیل این طرح، حدود 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان در پایان راه‌اندازی مراکز نوآوری را در سایر شهرها از دیگر فعالیت‌های این پارک برشمرد و گفت: برای مرکز نوآوری گنبدکاووس نیز 3 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. قرار است در سال‌جاری، مراکز نوآوری در شهرهای بندرترکمن، علی‌آبادکتول و آزادشهر نیز ساخته شود.

گفتنی است در پایان این نشست، نمایندگان منتخب به بازدید از واحدهای فناور مستقر در پارک علم و فناوری گلستان پرداخته و از نزدیک با روند فعالیت آنها آشنا شدند.