نویسنده: روابط عمومی 0 41 تاریخ انتشار : 10 اردیبهشت 1403

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم:

بسته تشویقی و حمایتی وزارت علوم برای دانشگاهیان و فناوران در حوزه مالکیت فکری تدوین شد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اعلام کرد: بسته تشویقی در حوزه مالکیت فکری برای اعضای هیئت علمی و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری در سال ۱۴۰۳ تعریف شده است و دبیرخانه اجرایی این برنامه نیز در پارک علم و فناوری استان البرز مستقر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، سجاد محمدعلی نژاد در رویداد روز جهانی مالکیت فکری گفت: یکی از عناصر کلیدی در توسعه نوآوری، مدیریت و حقوق مالکیت فکری است. ایده و خلاقیت ناشی از فکر و اندیشه از سرمایه‌های هر دانشمند، پژوهشگر و فناور است.

وی افزود: امروزه از اصلی‌ترین دارایی‌های اعضا هیات علمی و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان دارایی فکری است. دانشگاه‌ها می‌توانند از این ظرفیت عظیم دارایی فکری و تجاری‌سازی آنها در حمایت از پژوهشگران و فناوران به خصوص در تامین هزینه‌های تحقیق و توسعه‌های جدید خود استفاده کنند.

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در کنار دارایی‌های مختلفشان باید به شناسایی و مدیریت دارایی‌های فکری مجموعه خود بپردازند و با بهره‌گیری از آن ظرفیت لازم را برای توسعه ظرفیت‌هایشان ایجاد کنند.

محمدعلی‌نژاد اعلام کرد: یک بسته تشویقی برای اعضا هیات علمی و واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری برای سال 1403 تعریف شده است. دبیرخانه اجرایی این برنامه نیز با توجه به فعالیت‌های موفق پارک علم و فناوری استان البرز در این پارک تعریف شده است.

وی افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه با معاونت علمی، فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امضا شد. از جمله این حمایت‌های مشترک، حمایت مالی برای ثبت اختراع خروجی‌های پژوهشی و فناورانه قبل از انتشار عمومی و کمک در زمینه نگارش متن ثبت اختراع و مشاوره در این زمینه با اولویت ایده‌هایی که امکان تجاری‌سازی دارند می‌باشد.

معاون فناوری و نوآوری خاطرنشان کرد: حفاظت از دستاوردهای فناوران، حمایت از ثبت حق تقدم ادعاهای تقاضانامه بین‌المللی و ارزش‌گذاری دارایی فکری نیز برنامه‌ریزی شده است. برای ترویج و فرهنگ‌سازی و آشنایی با حقوق و فرآیندهای این حوزه نیز، دوره‌های عمومی و تخصصی مالکیت فکری نیز به زودی در دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برای اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و فناوران برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: سایر برنامه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نحوه ارتباط و بهره‌گیری از خدمات در این حوزه توسط اساتید، دانشجویان و فناوران به زودی توسط دبیرخانه اجرایی اعلام خواهد شد