نویسنده: روابط عمومی 0 354 تاریخ انتشار : 18 آبان 1400

تأکید معاون رئیس جمهور بر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه استارتاپ‌ها/ مراکز تحقیقاتی دولتی درهای خود را به روی جوانان باز کنند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه با پول و اعتبار دولتی نمی‌توان محصولی تولید کرد، گفت: همه مراکزی که در سال‌های اخیر ایجاد کردیم زیرساخت‌هایی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر سورنا ستاری ظهر امروز در مراسم افتتاح ششمین کارخانه نوآوری کشور در شهر گرگان با تأکید بر بازنگری در مفهوم توسعه و پیشرفت اظهار داشت: زمانی تصور می‌شد توسعه باید سخت‌افزاری باشد و کارخانه فولاد و سیمان و ... ایجاد شود تا بتوانیم شغل ایجاد کنیم اما بعد از مدتی مشخص شد که با این رویکرد نه فقط اتفاقات مورد انتظار رخ نداده بلکه مشکلاتی را هم در گوشه و کنار بوجود آورده است.

وی افزود: بعد از مدتی به این رسیدند که توسعه مفهومی نرم‌افزاری است و کار پوشه‌ها، رفتارها و تفکرات مهم هستند اما الان چند سالی است که به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه پیش از هر چیزی مفهومی فرهنگی دارد. اگر فرهنگ درست شود، سخت‌افزار و پایین دست هم درست می‌شود. اگر در استان این فرهنگ حاکم شود جوانی که در خیابان راه می‌رود سرمایهاش در جیب نه بلکه در سر او قرار دارد، این می‌شود که مکان‌ها و جایگاه‌هایی درست می‌کنید تا جوانی که پولی ندارد اما فقط یک ایده دارد بتواند ایده‌اش را تبدیل به محصول کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: تمام مراکزی که ایجاد کردیم زیرساخت‌هایی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است اما تمام مراکزی که در گذشته داشتیم مانند توسعه مراکز دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی با اعتبار و پول دولت بوده است.

وی تأکید کرد: با پول دولت یا اعتبار پژوهشی دولت نمی‌توان محصول تولید کرد؛ در هیچ کجای دنیا دولت نمی‌تواند ماشین، دارو، واکسن و ... بسازد چون کارش این نیست. ما معتقدیم با پژوهش دولتی به محصول نخواهیم رسید این در حالی است که محصول مشکل مردم را حل خواهد کرد و محصول نیز حاصل سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

ستاری گفت: در پارک‌های علم و فناوری خوب ما نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی به دولتی 8 تا 10 به یک بوده و در برخی دیگر این نسبت 25 به یک است. تا در استان گلستان چنین اکوسیستمی ایجاد نشود محصولی از آن خارج نخواهد شد.

وی ادامه داد: این که شهرداری گرگان چنین مرکزی را در اختیار پارک علم و فناوری قرار داده، مایه دلگرمی است. ما اعتقاد داریم شهری هوشمند است که شهرداری، خودش یک شتابدهنده کسب‌وکار باشد و همین استارتاپ‌ها می‌توانند مشکلات محیط زیست، حمل و نقل و ... این شهر را حل و رفع کنند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به راه‌اندازی خانه‌های خلاق اشاره کرد و گفت: بافت تاریخی گرگان یک جواهر است و در کنار رستوران و هتل و ...  می‌توانیم کسب و کارهایی را در حوزه‌های گردشگری و سایر حوزه‌های مفهومی و فرهنگی راه بیندازیم.

وی با بیان اینکه سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه علوم انسانی یک ضرورت است، اظهار داشت: هر مرکز تحقیقات علوم انسانی که مراجعه کردیم به ما کتابخانه نشان دادند، اما با ورود بخش خصوصی باید به این موضوعات می‌توان عروسک، انیمیشن و حتی فیلمی ساخت که مردم برای خریدن و دیدن آن هزینه کنند.

دکتر ستاری ادامه داد: ما در خانه‌های خلاق به دنبال این هستیم تا محصولات علوم انسانی خاص آن منطقه یا فرهنگ آن منطقه را توسعه دهیم و برای بومی‌سازی و تجاری سازی در خانه‌های خلاق برنامه داریم.

وی با بیان اینکه همه در برابر شکل‌گیری اکوسیستم نوآورانه و خلاقانه مسئول هستیم، گفت: این فرهنگ که باید به ایده‌های جوانان توجه کرد در جامعه جا بیفتد، بخش خصوصی بر روی آن سرمایه‌گذاری کند تا کسب‌وکاری برای جوانان فراهم شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پایان تسهیل در صدور مجوزها، باز شدن درب‌های مراکز تحقیقاتی دولتی به روی جوانان تحصیل کرده و رفع موانع پیش روی کسب‌وکارهای خلاق و دانش‌بنیان را از دیگر موضوعات مهمی برشمرد که تحقق آن نیازمند تغییر رویکرد و فرهنگ در مسئولان و جامعه است.