نویسنده: روابط عمومی 0 426 تاریخ انتشار : 25 آذر 1400

پیشنهاد رئیس پارک علم و فناوری گلستان برای حل مشکلات دانش‌بنیان‌ها:

تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دانش‌بنیان در استان/ ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار بگیرد

رئیس پارک علم و فناوری گلستان در نشست با رئیس قوه قضائیه برای حل مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش بنیان پیشنهاد تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دانش بنیان را مطرح کرد.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری در نشست جمعی از نخبگان، علما و اقشار مختلف استان گلستان با رئیس قوه قضائیه، به عدم کارایی نظام آموزش و پژوهش در کشور اشاره کرد و اظهار داشت:  حدود100 هزار عضو هیئت علمی، نزدیک به 100 هزار دانشجوی دکتری و بیش از 500 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در کشور داریم که در علوم مختلف از جمله سلول‌های بنیادی، انرژی اتمی و ... و حتی درخارج از کشور می‌درخشند اما امروز در موضوع آب، خاک، سیل و ... معضل داریم. سوال این است چرا اراده جدی از سوی دانشگاه‌ها به این موارد  نیست، واقعیت این است که تمام این مشکلات به آئین‌نامه ارتقاء برمی‌گردد که تمام زندگی اعضای هیئت علمی را به مقاله دادن گره زده و حتی بودجه‌ای که امروز به دانشگاه‌ها اختصاص داده می‌شود به سمتی می‌رود که فقط مقاله از آن خارج شود.

وی توضیح داد: قبول داریم برخی رشته‌ها مانند نجوم، فیزیک، ذرات بنیادی بر روی علوم پایه کار می‌کنند اما نکته اساسی این است که رشته‌های کاربردی زیاد و مسائل اجتماعی مختلفی هم داریم که باید اعضای هیئت علمی به آنها ورود کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان به نمایندگی از نخبگان و اساتید دانشگاه‌ها، بازنگری در آئیننامه ارتقاء را به عنوان یک درخواست از رئیس قوه قضائیه به عنوان یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد و گفت: البته این موضوع باید به نحوی پیگیری شود که مشکلاتی برای رشته‌های علوم پایه ایجاد نشود. ضمن اینکه فراهم شدن بستر و سازوکار اجرای آن دست کم به یکسال زمان نیاز دارد.

وی در ادامه به برخی از مسائل و مشکلات در حوزه دانش‌بنیان‌ها اشاره کرد و افزود: به رغم اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ها و بیانیه گام دوم انقلاب بر حمایت از دانش بنیان‌ها تأکید کرده‌اند اما هنوز یکی از مشکلات این شرکت‌ها اخذ مجوز و طولانی شدن فرآیند اداری است.

دکتر غفاری گفت: هرچند قوه قضائیه طی یکی دو سال اخیر اقدامات خوبی را آغاز و کمک حال شرکت‌های دانش بنیان بوده است و ما در هر شرایطی که مشکل جدی می‌شود از دستگاه قضایی کمک می‌گیریم اما شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها ذاتاً تمایلی برای استفاده از این ظرفیت ندارند چون این ترس را دارند که نهاد یا دستگاه اجرایی، در مسیر فعالیت آنها سنگ‌اندازی کند.

وی پیشنهاد داد کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان در سطح استان متشکل از نمایندهای از دولت، نماینده‌ای از دستگاه قضایی و رئیس پارک علم و فناوری به نمایندگی از شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شود تا همه موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان به این کارگروه گزارش شود تا هرجا مشکل یا تأخیری مشاهده شد، این کارگروه رأساً ورود کند تا شرکت در مقابل دستگاه اجرایی قرار نگیرد.

غفاری با بیان اینکه باید فضا را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم و تسهیل کرد، اظهار داشت: این شرکت‌ها یک نهال هستند و نیاز به مراقبت دارند تا به بلوغ برسند و وارد بازار شوند.

وی در ادامه عدم تناسب پاسخگویی مدیران اجرایی نسبت به امکانات در اختیار را یکی دیگر از مشکلات در استان دانست و گفت: در استان گلستان چند صد هکتار زمین کشاورزی، جنگل و زیرساخت در اختیار  دستگاه‌های اجرایی است که چند دهه قبل به آنها داده شد تا کار تحقیقاتی انجام دهند. ولی الان که می‌خواهیم برای یک شرکت دانش‌بنیان یک یا دو هکتار زمین بگیریم، این دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند و کار ما این شده که از دستگاه‌ها خواهش کنیم، زمین در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند.

رئیس پارک علم و فناوری استان گفت: پیشنهاد ما این است که در این موضوع نیز کارگروه اقتصاد دانش‌بنیان ورود کرده، ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی را شناسایی کند و آن را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد.