نویسنده: روابط عمومی 0 893 تاریخ انتشار : 01 اسفند 1398

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان:

حل مشکلات پارک علم و فناوری گلستان در اولویت و مطالبات اصلی استان قرار دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با بیان اینکه تا زمانی که منزلت و جایگاه شما در استان جزء اولویت‌های اصلی قرار نگیرد، مشکلات پیش رو مرتفع نخواهد شد، گفت: خوشبختانه امروز با تلاش و پیگیری‌های مستمر انجام شده از سوی پارک علم و فناوری گلستان، حل مشکلات این پارک در اولویت و مطالبات اصلی استان قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر ابراهیم کریمی در جلسه‌ای با حضور کارکنان پارک علم و فناوری گلستان، ضمن قدردانی ویژه از زحمات ارزنده مدیریت جدید و کارکنان این مجموعه، در خطاب به دکتر غفاری، ذهن خلاق افراد را مهم‌ترین بستر و ظرفیت برای انجام فعالیت امور دانست و گفت: سیستم مدیریتی جدید پارک ظرف این مدت کوتاه نشان داده بستر و ظرفیت انجام امور بزرگ و ماندگار فقط به داشتن زمین و ساختمان بستگی نداشته، بلکه در ذهن خلاق افراد نهفته است و جنابعالی و همکارانتان با وجود شرایط دشوار، به راحتی توانستید قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها را به دیگران نشان دهید.

دکتر کریمی مهم‌ترین دلیل بازدید خود از پارک علم و فناوری گلستان را پیگیری‌های مداوم مدیران این پارک برای حل مسائل و مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: امروز اگر بنده در اینجا حضور دارم، به دلیل دغدغه‌ها و پیگیری‌های مستمر مدیران پارک است که بنده به شخصه علاقه‌مند به بازدید از فعالیت‌هایی که در حال اتفاق در پارک علم و فناوری گلستان است، شدم و به‌طور قطع ایجاد این جاذبه، فقط به دلیل فعالیت‌های اخیر شما در مجموعه پارک علم و فناوری استان است که توانسته مشکلات حوزه فناوری را در صدر مطالبات استانی قرار دهد.

وی ادامه داد: اگر امروز شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر گرگان به راحتی با شما تعامل و به مجموعه پارک علم و فناوری گلستان اعتماد می‌کنند، نتیجه همین حرکت زیرساختی شماست؛ زیرساخت‌های نرم‌افزاری اگر فراهم شود، قطعا امکانات سخت‌افزاری نیز فراهم خواهد شد و قاعدتا سخت‌افزار بدون خواست، ایده و خلاقیت کاربردی نخواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان افزود: نگران عقب‌ماندگی‌های استان در حوزه فناوری نسبت به استان‌های دیگر نباشید، چراکه به اعتقاد بنده فرصت برای رقابت و پیشی گرفتن همچنان فراهم است و خواهد بود؛ ضمن اینکه ذهن‌های خلاق و خستگی‌ناپذیر می‌توانند گام‌ها را استوار و محکم‌تر بردارند.

دکتر کریمی خاطرنشان ساخت: ما نیز در این راه پر فراز و نشیب در کنار شما خواهیم بود و حداقل ذهن مدیران اصلی کشور و استان را قبل از برگزاری جلسات مختلفی نظیر شورای معاونین، با دغدغه‌های پارک گلستان درگیر خواهیم نمود. ضمن اینکه موظفیم با توجه به اینکه موضوع پارک علم و فناوری گلستان در حوزه تخصصی ما قرار دارد، به‌طور ویژه به آن بپردازیم.

در ادامه این نشست، دکتر مهدی غفاری، رئیس پارک علم و فناوری گلستان نیز بیان داشت: تجربه بدست آمده در دنیا و ایران نشان می‌دهد که پارک‌های علم و فناوری یا در صورت حضور در جوار یک دانشگاه بزرگ به موفقیت دست می‌یابند و یا اگر در مرکز شهر جانمایی شده باشند.

دکتر غفاری، دارا بودن 3 مکان مجزا را پیش‌شرطی برای داشتن یک اکوسیستم استارتاپی موفق در استان دانست و گفت: در گام نخست به محلی برای پذیرش افرادی که دارای طرح و ایده اولیه هستند و درصدد تشکیل تیم‌سازی می‌باشند، نیازمندیم؛ در گام دوم و پس از رسیدن به محصول اولیه توسط شرکت‌ها، نیازمند یک فضای نسبتا کوچک و پایلوت(نیمه‌صنعتی) برای تولید محصول آنها هستیم و در مرحله نهایی، محلی برای توسعه تولیدات و کسب‌وکار این شرکت‌ها نیاز است؛ به گونه‌ای که بتوانیم اراضی زیادی را به آنان اختصاص داده تا بتوانند کارخانه خود را راه‌اندازی و کسب‌وکار خود را توسعه دهند.

وی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با دانشگاه گنبدکاووس همزمان با دهه مبارک فجر امسال خبر داد و گفت: در شرق استان خوشبختانه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است؛ با توجه به تعاملات بسیار خوبی که با دانشگاه گنبد داریم، مقدار 5 هکتار از اراضی این دانشگاه به همراه یک سوله طی تفاهم‌نامه‌ای در اختیار پارک قرار گرفت که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد این سوله به محلی برای راه‌اندازی دفاتر هسته‌ها و واحدهای فناور ما تبدیل و اراضی مورد نظر نیز جهت انجام تولیدات به شرکت‌ها واگذار گردد.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان همچنین به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان اشاره کرد و افزود: این صندوق در واقع همان نهاد مالی تامین‌کننده اکوسیستم استارتاپی استان می‌باشد که پس از رایزنی‌های مداوم، موفق به اخذ مجوز صندوق پژوهش و فناوری استان با اعتبار اولیه‌ای بالغ بر 50 میلیارد ریال شدیم که ابلاغ آن به زودی خواهد رسید و ما این صندوق را تشکیل خواهیم داد.

دکتر غفاری در ادامه، شبکه‌سازی را از مهم‌ترین برنامه‌های پیش روی این پارک در سطج استان عنوان کرد و گفت: به جد معتقدیم که استعدادها فقط در شهر گرگان و گنبد حضور ندارند؛ به همین منظور در شهرهای علی‌آباد کتول، آزادشهر و ترکمن هم‌اکنون جانمایی‌های مورد نظر انجام شده و درصدد راه‌اندازی مراکز نوآوری در این سه شهر هستیم؛ راه‌اندازی مراکز نوآوری در شهرهای دیگر استان را نیز در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده‌ایم.