نویسنده: روابط عمومي 0 1715 تاریخ انتشار : 26 آذر 1399

در دومین جشنواره ایده‌های برتر کشاورزی در سال99؛

طرح شركت "پایدار سرزمین هیرکان گلستان" به عنوان ايده شايسته تقدير برگزيده شد

طرح و ایده تولید نهال‌های میکوریزه(همزیست شده) جنگلی و باغی با اسپور قارچ ترافل از شرکت پایدار سرزمین هیرکان گلستان مستقر در مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و عضو پارك علم و فناوري گلستان به مدیرعاملی مظاهر جعفرنیا جزء 5 طرح و ایده برتر کشور انتخاب شد.

به گزارش روابط عمومي پارك علم و فناوري گلستان، دومین جشنواره ایده‌های برتر کشاورزی کشور به همت وزارت جهاد کشاورزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوري همزمان با هفته پژوهش برگزار گردید که از بین 330 طرح ارائه شده به سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، تعداد 5 طرح و ایده به عنوان طرح شایسته تقدیر برگزيده شدند.

در اين جشنواره سراسري، ایده "تولید نهال‌های میکوریزه(همزیست شده) جنگلی و باغی با اسپور قارچ ترافل" از شرکت پایدار سرزمین هیرکان گلستان مستقر در مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی و عضو پارك علم و فناوري گلستان به مدیرعاملی مظاهر جعفرنیا نيز به عنوان يكي از 5 طرح و ایده شايسته تقدير انتخاب شد.

گفتني است؛ ترافل یکی از گران‌ترین قارچ‌های جهان می‌باشد و به عنوان الماس سیاه معرفی می‌شود. یکی از خاستگاه‌های اصلی این قارچ، جنگل‌های استان گلستان به‌ویژه منطقه شرقی آن می‌باشد که با هجوم مردم، هرساله میزان برداشت آن از سطح جنگل کم و کمتر شده و در حال نابودی نیز می‌باشد؛ بطوری‌که میزان برداشت آن از سطح جنگل‌ها در سال 96  به مقدار 21400 کیلوگرم بوده که در سال 97، این مقدار به 37 هزار کیلوگرم افزایش و در سال 98 به 12500 کیلوگرم رسیده و کاهش چشمگیری داشته است.

قیمت هر کیلوگرم قارچ ترافل سیاه در داخل كشور، بسته به زمان برداشت بطور میانگین حدود یک میلیون تومان بوده و این رقم در خارج از کشور هر کیلو حداقل 200 دلار بفروش می‌رسد.

اهمیت توسعه و کاشت نهال‌های بارور شده ترافل:

1-احیاء و توسعه جنگل‌های کشور و ایجاد جنگل‌های اقتصادی

2-حفاظت نهال‌ها توسط توده مردم جهت برداشت قارچ 

3-درآمدزایی اهالی بومی و روستائیان و جوامع محلی

4-ارزآوری بالای آن و توجیه اقتصادی

5-مبارزه با گازهای گلخانه‌ای و کمک به ترسیب کربن

6-حفظ تولید قارچ گران‌قیمت ترافل و توسعه تنوع گونه‌ها 

7-مبارزه با تغییرات اقلیمی

8-کمک به صنعت چوب و کاغذ

9- کمک به صنایع غذایی و دارویی و دارای هزاران مزایای دیگر