نویسنده: روابط عمومی 0 1036 تاریخ انتشار : 30 بهمن 1398

کسب موفقیتی دیگر برای پارک علم و فناوری گلستان؛

طرح فناورانه شرکت سپیدتن پرنیان پویش در سامانه ارزیابی فناوری ایران با بالاترین سطح آمادگی فناوری به ثبت رسید

طرح فناورانه شرکت «سپیدتن پرنیان پویش» از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری گلستان با عنوان «تثبیت‌کننده آنی لگن بعد از ترما»، در بیستمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار کشور در سامانه ارزیابی فناوری ایران(سافا) حائز سطح آمادگی فناوری (TRL) 9 گردید.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، ارزیابی و داوری طرح‌های فناوری به این گونه است که تمام طرح‌های فناورانه در قالب مدل سطح آمادگی فناوری(Technology Readiness Level)  توسط داوران ارزیابی می‌شود و در صورت دارا بودن معیارهای تعریف شده در سطح آمادگی فناوری، امتیازی بین ۱ تا ۹ دریافت می‌کنند.

سطح آمادگی فناوری(TRL)، سنجه‌ای برای ارزیابی وضعیت توسعه فنی یک فناوری جدید است که ۹ مرحله به ترتیب برای تعیین سطح آمادگی فناوری به کار گرفته می‌شود؛ هر چه مرحله توسعه فناوری به ۹ نزدیکتر باشد، به معنای اماکن تجاری‌سازی و تولید انبوه آن است.

مراحل ۹گانه TRL شامل مشاهده و درک اصول علم پایه و گزارش آنها، مدل‌سازی ایده اصلی فناوری و کاربرد آن، اثبات عملکرد در سطح مدل ریاضیاتی و آزمایش‌‌های اولیه، دستیابی به نمونه آزمایشگاهی کارآمد در محیط آزمایشگاهی، دستیابی به نمونه آزمایشگاهی کارآمد در محیطی که به محیط عملکرد واقعی شباهت دارد، دستیابی به نمونه اولیه کارآمد در محیطی که به محیط عملکرد واقعی شباهت دارد، اثبات عملکرد نمونه اولیه در محیط واقعی، تکمیل سیستم نهایی و دستیابی به شرایط لازم برای کاربرد عملیاتی/ افزایش مقیاس تولید به سطح تولید پایلوت و راه‌اندازی سیستم نهایی در محیط واقعی/ راه اندازی خط تولید است.

گفتنی است، با توجه به کیفیت مناسب فناوری‌ ثبت شده با نام «تثبیت‌کننده آنی لگن بعد از ترما (POD-T)» توسط شرکت «سپیدتن پرنیان پویش» از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری گلستان، این طرح‌ فناورانه بر اساس معیارهای TRL موفق به اخذ سطح آمادگی فناوری با نمره 9 گردید.

دستگاه تثبیت آنی لگن بعد از ترما (T-POD Pro) عواقب شکستگی لگن را کاهش و نتایج را بهبود می‌بخشد. ضمنا به راحتی توسط یک فرد، بر روی فرد بیمار در حالت دراز کشیده قابل نصب می‌باشد و در حالیکه فشار یکنواخت محیطی را به دور لگن بیمار فراهم می‌سازد، نیازی به درآوردن آن برای ام آر آی و ایکسری و سی‌تی اسکن نمی‌باشد. این محصول برای نخستین‌بار توسط شرکت «سپید تن پرنیان پویش» با برند CURED در ایران تولید شده که با استفاده از یک سیستم قرقره‌ای منحصر به فرد که تقریباً در عرض کمربند قرار گرفته است، کار فشرده‌سازی را انجام می‌دهد و این فشار به طور مساوی در هر دو طرف سیستم قرقره و در عرض پهنای باند این محصول توزیع می‌شود. ویژگی منحصر به فرد این محصول این است که با بهره‌گیری از سیستم ایجاد فشار پیشرفته مکانیکی خود که یک کیلو ژول انرژی وارده به اهرم این محصول را به 6 کیلو ژول انرژی در محل نصب این محصول تبدیل می‌کند و با ایجاد یک فشار یکنواخت و کنترل شده در ناحیه لگن، ضمن جلوگیری از خونریزی داخلی در این ناحیه، از حرکت بیشتر استخوان‌ها در محل شکستگی و آسیب بیشتر به رگ‌ها، شریان‌ها و اعصاب در منطقه شکستگی جلوگیری نموده و در حالیکه احتمال زنده ماندن بیمار را تا 50 درصد افزایش می‌دهد، از آسیب بیشتر بیمار نیز جلوگیری می‌نماید.

در ضمن این محصول به عنوان یک محصول اصلی و استراتژیک در طب اورژانس و طب نظامی، در اورژانس و ارتش کشور آمریکا و کشورهای پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرد که نشان از اهمیت تولید این محصول در کشور عزیزمان می‌باشد.