نویسنده: روابط عمومي 0 950 تاریخ انتشار : 22 آذر 1399

فراخوان «تدوین اطلس کسب‌وکارهای فعال در حوزه هوش مصنوعی» منتشر شد

هدف از انتشار این فراخوان، شناسایی، دسته‌بندی، ایجاد بانک اطلاعاتی و نهایتاً معرفی کسب‌وکارهای کارآفرینانه و نوآورانه کشور در حوزه «هوش مصنوعی» به سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه جهت آشنایی آن‌ها با ظرفیت‌های کشور در این حوزه است.

یکی از حوزه‌هایی که از ظرفیت‌های عمده‌ای برای کارآفرینی، نوآوری، ایجاد اشتغال و خلق ثروت دانش‌بنیان از یک‌سو، و توسعه و روزآمدسازی فرآیندهای تولید در صنایع مختلف کشور از سوی دیگر برخوردار است، حوزه «هوش مصنوعی» است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سایر کشورها، کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه‌ی متعددی در این حوزه ایجاد شده است که برخی از آن‌ها رشد‌های چشمگیری داشته‌اند. در ایران نیز گرچه در چند سال اخیر کسب‌وکارهای مختلفی در حوزه هوش مصنوعی پا گرفته‌‌اند، اما همچنان فرصت‌های زیادی در این حوزه وجود دارد که باید شکوفا شود.

در همین راستا مرکز توسعه فناوری‌های نوظهور دیجیتال با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی، به منظور کمک به توسعه کارآفرینی و نوآوری اقدام به انتشار «فراخوان تدوین اطلس کسب‌وکارهای فعال در حوزه هوش مصنوعی» کرده است که هدف آن، شناسایی، دسته‌بندی، ایجاد بانک اطلاعاتی و نهایتاً معرفی کسب‌وکارهای کارآفرینانه و نوآورانه کشور در حوزه «هوش مصنوعی» به سرمایه‌گذاران و مشتریان بالقوه به منظور آشنایی آن‌ها با ظرفیت‌های کشور در این حوزه است که انتظار می‌رود به جذب منابع مالی یا بازارسازی برای این کسب‌وکارها بیانجامد.

این فراخوان محصولات و خدماتی از قبیل:

حسگرهای هوشمند

سیستم‌های تحلیل کلان‌داده و داده‌کاوی

ربات‌ها و تجهیزات خودران و خودگردان

دستیارهای هوشمند

بازی‌های رایانه‌ای، شبیه‌سازی، واقعیت افزوده یا مجازی

گجت‌ها یا فناوری‌های پوشیدنی هوشمند

سامانه‌های پردازش تصویر

ابزارهای پردازش زبان طبیعی

زیرساخت نرم‌افزاری یا پلتفرم

و

را در بر می‌گیرد و تمامی کسب‌وکارهایی که در زمینه‌های یاد شده محصول یا خدمتی ارائه می‌دهند می‌توانند در این فراخوان ثبت‌نام کنند.

تمامی کسب‌وکارها و استارتاپ‌هایی که قصد شرکت در این فراخوان را دارند، می‌توانند تا تاریخ 30/09/1399 با ورود به سایت چالش‌های فناوری و نوآوری ایران (آی‌چلنج) به آدرس iChallenge.ir در صفحه مربوط به این فراخوان، اطلاعات کسب‌وکار خود را به یکی از روش‌های آنلاین یا آفلاین ثبت کنند.

ثبت‌نام در این فراخوان چه مزیت‌هایی دارد؟

با تکمیل و ثبت فرم، علاوه بر ثبت‌ اطلاعات مختصری از کسب‌وکار خود در اطلس توانمندی‌ها، نام کسب‌وکار شما به عنوان یک کسب‌وکار فعال در حوزه هوش مصنوعی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری معرفی خواهد شد. انتظار می‌رود شناسایی ظرفیت‌های کشور در زمینه هوش مصنوعی، منجر به جذب منابع مالی بیشتر (یا بازارسازی) و بسترسازی جهت رشد هرچه بیشتر این کسب‌وکارها گردد.

ملاحظات ثبت‌نام در این فراخوان چیست؟

تنها افراد، گروه‌ها یا شرکت‌هایی می‌توانند در این فراخوان شرکت کنند که به MVP، نمونه اولیه یا پروتوتایپ محصول/خدمت دست یافته باشند. افراد، گروه‌ها یا شرکت‌هایی که در مراحل قبلی مانند ایده یا طراحی مدل کسب‌وکار قرار دارند، پذیرفته نمی‌شوند.

هیچ محدودیتی به لحاظ «میزان فروش» برای ثبت‌نام در این فراخوان وجود ندارد. افراد، گروه‌ها یا شرکت‌هایی که نمونه اولیه، آزمایشگاهی یا پروتوتایپ خود را توسعه داده، اما تا کنون فروش نداشته‌ یا فروش ناچیزی داشته‌اند نیز می‌توانند در این فراخوان ثبت نام نمایند.

هیچ محدودیت جغرافیایی برای این فراخوان وجود ندارد، و شرکت‌کنندگان می‌توانند از سراسر کشور در این فراخوان ثبت نام نمایند.

هیچ محدودیتی به لحاظ حقوقی برای ثبت‌نام در این فراخوان وجود ندارد، و شرکت‌کنندگان می‌توانند در قالب فرد، گروه، یا شرکت در این فراخوان ثبت نام نمایند.

شرکت در این فراخوان برای همه شرکت‌کنندگان واجد شرایط، رایگان است.