نویسنده: روابط عمومي 0 1085 تاریخ انتشار : 24 دی 1399

از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري؛

مجوز "شرکت خلاق" توسط دو واحد فناور عضو پارك علم و فناوري گلستان اخذ شد

مجوز دو شركت «سامان فيلم گلستان» و «نوبر سرزمين سبز پارس(مزرعه توسكا)» عضو پارك علم و فناوري گلستان به عنوان "شرکت خلاق" از سوي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري صادر شد.

به گزارش روابط عمومي پارك علم و فناوري گلستان، شرکت «سامان فيلم گلستان» مستقر در مرکز رشد جامع پارك علم و فناوري گلستان كه در حوزه صنايع ديداري و شنيداري و شركت «نوبر سرزمين سبز پارس(مزرعه توسكا)» مستقر در مركز رشد كشاورزي اين پارك كه در حوزه اگریتوریسم يا گردشگري كشاورزي فعاليت مي‌كنند، موفق به کسب تاییدیه تبدیل به "شرکت خلاق" از سوی كارگروه برنامه توسعه زيست‌بوم شركت‌هاي خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شدند.

شرکت «سامان فيلم گلستان» پاييز امسال موفق شد نخستین تلویزیون اینترنتی روستایی کشور را با هدف نمایش زیبایی‌های زندگی، آداب‌ و ‌رسوم و سبک زندگی روستاییان و با محوریت فرهنگ روستا افتتاح و راه‌اندازي نمايد.

این شبکه تلویزیونی در راستای شعار "رونق و جهش تولید" زیر نظر پارک علم و فناوری گلستان و با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیمای جمهوری اسلامی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) راه‌اندازی شده است.

شركت «نوبر سرزمين سبز پارس» (مزرعه توسکا) نيز به عنوان اولین مزرعه گردشگری کشور موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری درحوزه گردشگری کشاورزی گردیده است. این مزرعه شامل بخش‌هایی از قبیل باغ تمشک، مزرعه توت‌فرنگی، مزرعه سبزی و صیفی‌جات، مزرعه حیوانات، پرورش ماهی و زنبور عسل و  فضای آموزشی و تفریحی می‌باشد؛

از جمله فعالیت‌ها و اهداف این مزرعه، استفاده از مدل فروش داخل مزرعه برای محصولات خود در قالب بازارچه مزرعه، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزش کشاورزی، ایجاد فضای کشاورزی اشتراکی و ارائه کار داوطلبانه برای بازدیدکنندگان جهت مشارکت در فعالیت‌های مزرعه می‌باشد.

گفتني است؛دو واحد فناور ديگر عضو پارك علم و فناوري گلستان (شركت كارآفرينان جوان ارديبهشت و شركت خانه سفال جرجان) نيز هم‌اكنون روند اخذ مجوز فعاليت به عنوان "شرکت خلاق" را طي مي‌نمايند.

شايان ذكر است؛ عنوان "خلاق" معادل "دانش‌بنیان" برای شرکت‌های فعال در حوزه صنایع خلاق می‌باشد؛ صنایعی که در آنها خلاقیت، مهارت، دانش و استعداد تولیدکنندگان، ویژگی‌های اصلی کسب‌وکار را تشکیل می‌دهند را صنایع خلاق می‌گویند؛ استفاده از برون‌دادهای فکری و ذوقی انسان که ماهیت هنری و فرهنگی دارد، شاخصه بارز این صنایع می‌باشد. صنایع خلاق از همگرایی صنایع فرهنگی، تکنولوژی و خلاقیت‌های انسانی شکل می‌گیرد.

محصولات شرکت‌های خلاق را مي‌توان در حوزه‌هاي کسب‌وکارهای دیجیتال و فضای مجازی/ صنایع دیداری و شنیداری/ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی/ هنرهای تجسمی و هنرهای نمایشی/ بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی/ طراحی و معماری/ نشر، چاپ و کتابخانه/ گیاهان داروئی و طب‌‍ سنتی دسته‌بندي كرد.