نویسنده: روابط عمومي 0 880 تاریخ انتشار : 25 دی 1398

رئیس پارک علم و فناوری گلستان در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری:

نخستین فضای استقرار برای فعالیت استارتاپ‌ها در شهر گرگان فراهم شد

رئیس پارک علم و فناوری گلستان از تحقق وعده‌ای که در ماه‌های گذشته به مردم استان داده بود، خبر داد و گفت: نخستین فضای استقرار برای فعالیت استارتاپ‌ها در شهر گرگان پس از ماه‌ها تلاش به سرانجام رسید.

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری گلستان، دکتر مهدی غفاری شب گذشته در برنامه زنده گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه گلستان با بیان اینکه شیوه فعالیت‌های اقتصادی در دنیا و ایران به سرعت در حال تغییر است، گفت: تا چندسال گذشته بخش صنعت، وزن زیادی در اقتصاد کشورهای مختلف داشت اما امروزه اغلب شرکت‌های فعال به‌ویژه در کشورهای توسعه‌یافته در حوزه ارائه خدمات در حال فعالیت می‌باشند.

دکتر غفاری تصریح کرد: برای راه‌اندازی یک اشتغال اگر بخواهیم از راه تولید و صنعت وارد شویم، بعضا نیاز است که صدها میلیون تومان هزینه کنیم تا یک خط تولید و یا واحد صنعتی را ایجاد نمائیم؛ در حالی‌که در بحث ارائه خدمات با هزینه بسیار کمتر و میانگین با مبلغی حدود 50 میلیون تومان هم می‌توان اشتغال ایجاد کرد.

وی در ادامه به فعالیت استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در حوزه فناوری، تولید و ارائه خدمات در استان اشاره کرد و گفت: گلستان از این حیث دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی است؛ به گونه‌ای که آمارها نشان می‌دهد که استان ما در کشور به لحاظ اپلیکیشن‌ها و کسب‌وکار در حوزه دیجیتال رتبه چهارم را دارا است و اگر بخواهیم سرانه و به نسبت جمعیت استان گلستان در کشور محاسبه کنیم، در حوزه کسب‌وکار دیجیتال در کشور رتبه اول را دارا هستیم.

دکتر غفاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان داشت: در حال حاضر حدود 30 شرکت در در پارک علم و فناوری گلستان، 67 شرکت در مرکز رشد گرگان و 14 شرکت در مرکز رشد شرق گلستان در حال فعالیت می‌باشند که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درصدد فعال‌تر نمودن این شرکت‌ها هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری گلستان تامین فضای استقرار برای فناوران و استارتاپ‌ها، حمایت‌های مالی مختلف، آموزش‌های تخصصی رایگان در حوزه‌هایی از قبیل راه‌اندازی کسب‌وکار، تجاری‌سازی و فروش، بازاریابی، حوزه‌های مالی و حسابداری و ... و ارائه تسهیلات مختلف را مهم‌ترین پارامترهای تعریف شده برای شکل‌گیری اکوسیستم و زیست‌بوم استارتاپی استان عنوان کرد و گفت: برای تمامی پارامترهای ذکر شده برنامه‌ریزی‌های جامعی توسط کارشناسان پارک صورت پذیرفته و در دست اقدام می‌باشد.

دکتر غفاری خاطرنشان ساخت: به‌طور مثال مطابق قولی که در ماه‌های گذشته به مردم استان جهت فراهم نمودن مجموعه‌ای در شهر گرگان برای استقرار استارتاپ‌ها داده بودیم، توانستیم چندین دفتر در مجتمع آفتاب2 گرگان(واقع در خیابان سرخواجه) آماده کنیم و هم‌اکنون در حال تجهیز آن هستیم که انشالله این مکان تا 2 هفته آینده آماده ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به ایجاد شبکه گسترده پارک علم و فناوری گلستان با دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف استان، بیان داشت: در گام اول، شبکه‌سازی گسترده‌ای را با دانشگاه‌های مختلف استان از قبیل دانشگاه‌های دولتی، آزاد، پیام‌نور، فرهنگیان و... جهت شناسایی طرح‌ها و پتانسیل‌های موجود ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه استعداد‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ زیادی در جای‌جای استان ما وجود دارد که هنوز شناخته نشده‌اند، ادامه داد: در گام دوم برنامه تدوین شده جهت شبکه‌سازی پارک علم و فناوری در استان، طی رایزنی‌های صورت گرفته با مسئولان و مدیران شهرستان‌های مختلف دفاتری را به زودی در شهرهای آزادشهر، علی‌آباد کتول و ترکمن راه‌اندازی خواهیم نمود که این امر به نوبه خود قدم بزرگی جهت شناسایی استعدادهای موجود در روستاها و شهرهای متعدد در سراسر استان می‌باشد.

دکتر غفاری در پایان ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه استاندار گلستان پیرامون ایجاد یک اکوسیستم و زیست‌بوم فناوری در استان، خاطرنشان ساخت: علیرغم تمام موارد مطرح شده، اگر قرار است حوزه فناوری استان دچار تحولات اساسی شده و عقب‌افتادگی‌هایی که نسبت به استان‌های دیگر دارد را جبران کند، به عزم و اراده جدی تمامی مدیران و مسئولان در استان نیازمندیم.